Σάββατο 20 Ιουλίου 2013

Εξαπάτηση των καταναλωτών και συνενοχή τους στη φοροδιαφυγή από επιτήδειους


Μ. Μπούκουρα: «Εδώ υπεισέρχονται και κάποιες καταβολές που έχουμε από παλιότερα…»
«Διαφωνούμε με την ενέργεια του ΕΒΕ για δημοψήφισμα» λέει η εκπρόσωπος των καταναλωτών..
Καλά κρατούν οι προσπάθειες εκμετάλλευσης και εξαπάτησης των καταναλωτών από μερίδα επιτήδειων ιδιωτών, που ποντάρει στην άγνοια του κοινού για το ύψος του Φ.Π.Α. με το οποίο βαρύνονται υπηρεσίες και προϊόντα.
Οι προσπάθειες στοχεύουν στο να μην κόβονται αποδείξεις ή στο να μπει «καπέλο» στην τελική τιμή, γι’ αυτό και προτρέπουν τους καταναλωτές να μην πάρουν απόδειξη και «να γλιτώσουν Φ.Π.Α. 23%» όπως λένε, ενώ ο νόμιμος φόρος που προβλέπεται στις εργασίες τους είναι 13%. Με τον τρόπο αυτό «κλέβουν» διπλά: και το δημόσιο και τους καταναλωτές, καθιστώντας μάλιστα τους δεύτερους συνένοχους στη φοροδιαφυγή. Αν ο φορολογούμενος πελάτης αποδεχθεί το παζάρι, αφενός θα έχει παραπλανηθεί πληρώνοντας στην πραγματικότητα υψηλότερη τιμή και αφετέρου χάνει την απόδειξη, ενώ οι συγκεκριμένοι ιδιώτες βάζουν στην τσέπη τη διαφορά των δύο συντελεστών Φ.Π.Α. Αν ο πελάτης επιμείνει στην απόδειξη, θα έχει πληρώσει υψηλότερο Φ.Π.Α. τον οποίο παρανόμως καρπώνεται ο επαγγελματίας…
Λίγοι πολίτες γνωρίζουν πως οι εργασίες για την ανακαίνιση και επισκευή ακινήτου που χρησιμοποιείται ως κατοικία (όχι επαγγελματική στέγη) επιβαρύνονται με Φ.Π.Α. 13% και όχι 23%. Αυτές είναι:
-Ανακαίνιση και επισκευή παλαιών ιδιωτικών κατοικιών
-Παροχή ορισμένων ιατρικών υπηρεσιών (δερματολόγοι, πλαστικοί χειρουργοί)
-Επιδιορθώσεις και μετατροπές ενδυμάτων, υποδημάτων και υφασμάτινων ειδών οικιακής χρήσης
-Επισκευή ποδηλάτων
-Συναυλίες, αθλητικές εκδηλώσεις, εκθέσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις
-Υπηρεσίες που παρέχονται από συγγραφείς, συνθέτες, καλλιτέχνες και ερμηνευτές
-Υπηρεσίες γραφείων κηδειών και επιχειρήσεων αποτέφρωσης νεκρών
-Παροχή υπηρεσιών κατ’ οίκον φροντίδας παιδιών, ηλικιωμένων, ασθενών και ατόμων με ειδικές ανάγκες
-Μεταφορά προσώπων και των αποσκευών τους
Αναλυτικότερα, ο μειωμένος συντελεστής εφαρμόζεται στις εργασίες αντικατάστασης, επισκευής ή συντήρησης υδραυλικών, ηλεκτρολογικών, ξυλουργικών, υαλικών, πλακιδίων, καυστήρων, ανελκυστήρων και λοιπών εγκαταστάσεων, βαφής τοίχων και κουφωμάτων και γενικά σε κάθε εργασία που πραγματοποιείται σε ακίνητο με την προϋπόθεση ότι πραγματοποιούνται σε παλαιό ακίνητο, το οποίο κατά τον χρόνο πραγματοποίησης των εργασιών αυτών χρησιμοποιείται ως ιδιωτική κατοικία ή προορίζεται να χρησιμοποιηθεί ως ιδιωτική κατοικία μετά την ανακαίνιση. Πρέπει να τονιστεί πως ακόμη και στις περιπτώσεις ανακαίνισης και επισκευής με υλικά του εργολάβου, αν η αξία των υλικών δεν υπερβαίνει το ένα τρίτο της συνολικής αμοιβής του εργολάβου, οι πράξεις αυτές χαρακτηρίζονται ως παροχή υπηρεσιών και εκδίδεται απόδειξη για τη συνολική αμοιβή του εργολάβου, η οποία υπάγεται στον μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α. Ακόμη, ο μειωμένος συντελεστής 13% εφαρμόζεται και στις εργασίες που γίνονται για την ανακαίνιση, επισκευή και συντήρηση όψεων, κοινόχρηστων χώρων και εγκαταστάσεων σε πολυκατοικίες, όπως ανελκυστήρων, καυστήρων πετρελαίου ή φυσικού αερίου κ.λπ. Το μέτρο αυτό ισχύει και για τις πολυκατοικίες στις οποίες υπάρχουν διαμερίσματα, κτίσματα και γραφεία.
«ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΑΠΡΟΘΥΜΙΑ, ΜΕΡΙΚΟΙ ΕΧΟΥΝ ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΡΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ»
«Άσχετα αν εμείς ως καταναλωτές μπερδεύουμε κάποια πράγματα, το συγκεκριμένο έχει ανακοινωθεί από την τηλεόραση» σχολιάζει για τα παραπάνω η πρόεδρος των Ξανθιωτών καταναλωτών Μαρία Μπούκουρα, λέγοντας: «Οι καταναλωτικές οργανώσεις εφιστούν την προσοχή του κοινού ότι η παροχή υπηρεσιών είναι στο 13% και όχι στο 23%. Από εκεί και πέρα, είναι θέμα ιδιοσυγκρασίας αν ο καταναλωτής είναι ευσυνείδητος και ζητά απόδειξη. Για να είμαστε ειλικρινείς, εδώ υπεισέρχονται και κάποιες καταβολές που έχουμε από παλιότερα και που πολύ δύσκολα αποβάλλονται…».
Η κα Μπούκουρα δηλώνει ότι «δεν είχαμε καμιά καταγγελία επί του θέματος, καθώς περισσότερο έχουμε καταγγελίες για γιατρούς, για μηχανικούς και για δικηγόρους που δεν δίνουν αποδείξεις για την παροχή υπηρεσιών». Μεταξύ των «θυμάτων» και η ίδια, ενώ καθένας από εμάς διαπιστώνει καθημερινά την απροθυμία πολλών ιδιωτών να εκδώσουν απόδειξη. «Πολλοί καταναλωτές ντρέπονται να ζητήσουν απόδειξη» λέει η συνομιλήτριά μας. «Εκτός από απροθυμία, μερικοί έχουν και μια εριστική διάθεση απέναντι στον καταναλωτή. Η πόλη μας είναι μικρή, ο κύκλος στενός και για να μην δημιουργήσουμε έριδες και αντιπαραθέσεις, είμαστε πιο υπομονετικοί και διαλλακτικοί».
Όσο για τη «συνήθεια» ορισμένων να αποφεύγουν να δώσουν την απόδειξη στα χέρια του καταναλωτή (πολλοί περιπτερούχοι την αφήνουν μακριά με σκοπό να μην την πάρει ο πελάτης και να τους μείνει…), η ίδια σχολιάζει: «Κρατάνε τις αποδείξεις και τις δίνουν σε ανθρώπους που θέλουν αυτοί. Κόβουν έναν αριθμό αποδείξεων που πρέπει, αυτά που τους καθορίζει ο λογιστής τους. Και από εκεί και μετά κανονίζουν ανάλογα… Αυτά όμως δεν μπορούν να τεκμηριωθούν όταν δεν υπάρχουν καταγγελίες».
Κλείσαμε τη συνομιλία μας, με την πρόεδρο των Ξανθιωτών καταναλωτών να καταθέτει την άποψη του συλλόγου για ένα μείζον ζήτημα των ημερών που άπτεται των αρμοδιοτήτων του: «Δικαιούται το επιμελητήριο να κάνει ένα τέτοιο γκάλοπ;» αναρωτιέται και δηλώνει: «Το επιμελητήριο υπάρχει για άλλο λόγο. Ας ενημερώσουν πρώτα τα μέλη τους για διάφορα πράγματα, κάτι που πρέπει να κάνουν γιατί τους πληρώνουν γι’ αυτό και αυτά ας τα αφήσουν για τον εμπορικό σύλλογο, για καταναλωτικές οργανώσεις και άλλους κλάδους που έχουν την αρμοδιότητα. Το Ε.Β.Ε. δεν την έχει, είναι αναρμόδιο, είναι απαράδεκτο αυτό και εμείς το καταγγέλλουμε. Και οι ερωτήσεις που πρέπει να γίνουν σε μια τέτοια δημοσκόπηση είναι άλλες. Έγινε κάτι πολύ πρόχειρο και μέσω αυτού επηρεάζουν την κοινή γνώμη, με αποτέλεσμα να βγαίνουν και λάθος συμπεράσματα».
Θοδωρής Μπακάλης

Δεν υπάρχουν σχόλια: